Nylig fikk Lufttransport kontrakt på norsk sokkel for tilbringertjenester til og fra plattformer, noe som har introdusert Leonardo AW 139 som et alternativ til den mer etablerte Sikorsky S-92.
Lufttransport er en aktør med over 60 års erfaring innen norsk luftfart, spesielt med ambulanse- og redningsoperasjoner. Selskapet flyr i dag medlemmer til Repsols YME-plattform, de har også sikret seg kontrakter med Equinor for søk- og redning på Troll- og Oseberg-feltene samt en større kontrakt med Vår Energi.
Støymålinger og tilbakemeldinger fra offshorearbeidere
Valget av dette helikopteret har ført til både positive og kritiske tilbakemeldinger fra offshorearbeidere. SAFE ved forbundssekretær Mats Thune har vært på besøk hos Lufttransport for å få en grundig forståelse av helikopterets egenskaper og selskapets tilnærming til sikkerhet og vedlikehold.
– Vi SAFE har fått diverse tilbakemeldinger om denne helikoptertypen, både positive og negative. De negative som går igjen er støy, vibrasjon og periodisk vanninntrengning. Lufttransport har tatt disse tilbakemeldingene på alvor og skal nå, sammen med representant fra Equinor, gjennomføre nye støymålinger, sier Thune.
Bekymringer rundt sikkerhets- og vedlikeholdsrutinene
I en nylig publisert artikkel i Aftenbladet ble det uttrykt bekymringer rundt sikkerhets- og vedlikeholdsrutinene. Artikkelen framhevet usikkerhet rundt Lufttransports rutiner på sjekk av kritiske deler mellom turene offshore.
Vi har vært i dialog med Erlend Olsen, administrerende direktør i Lufttransport, som sier:
– Vi følger til enhver tid vedlikeholdsprogrammet til våre helikopter, som er godkjent av både produsenten av helikopteret, samt EUs byrå for flysikkerhet EASA (European Aviation Safety Agency) gjennom sertifiseringsprosessen, sier Olsen.
– Med de 1 300 stykk AW 139 som flyr globalt i dag, har vi store mengder erfaringsdata som kontinuerlig blir analysert av produsenten. Dette danner grunnlaget for vårt vedlikeholdsprogram som blir kontinuerlig optimalisert, for å sikre beste praksis, understreker han.
Olsen uttrykker også skuffelse over at artikkelen valgte å sette søkelys på subjektive meninger og ikke på de godkjente rammene som alle operatører på sokkelen er underlagt.
SAFE vil fortsette dialogen med Lufttransport
– Det er positivt med flere aktører på norsk sokkel, og vi er glade for at Lufttransport tar tilbakemeldinger fra våre medlemmer på alvor, sier Thune.